fosterfamilj ?

0kommentarer




vad är en fosterfamilj?


svar: en foster familj är en familj som vill hjälpa andra barn som har det svårt hemma eller som helt änkelt inte kan bo hemma. både foster mamma och pappan måste gå en kurs om hur man blir en foster föräldrer. en fosterfamilj är en familj du bor hos hela tiden, och så åker du kanske en gång i månaden till din familj och hälsar på.

hur är det att bo i en fosterfamilj?
svar: svårt för mig att säga alla har ju sin egna syn på saker och ting men jag tycker inte det är något speciellt elelr något som sticker ut för jag komemr knappast i håg hur det är att bo hos sina biologiska föräldrar, somsagt jag var bara 6 år när jag flyttades till ett barnhem som heter osasen som ligger i småland. jag bodde där ca. 9 månader sen flyttades jag till ett foster hem som jag fortfarande bor i nu, jag har bott här i 10 år,och jag har typ aldrig villjat flytta hem till mina biologiska föräldrar för jag förstod redan som liten att det inte skulle fungera och jag visst mycket väl att det var tacka vara dom jag hade hamnat där jag hamnade men det är klart att jag älskade dom och jag vill träffa dom men jag vill inte bo hos dom.


fördelar med att bo i fosterfamilj?
svar: ja, det är klart annars hade jag inte bott där det är ju det som är meningen ´med fosterfamilj att man ska få ett bättre liv än det man hade innan typ, i alla fall en bättre syn på framtiden man har framför sig.

nackdelar?
svar: ja det finns också många nackdelar det är klart men det är ju upp till varje fosterfamilj , mer vad dom har för regler och så,  något som jag tycker är en nackdel är att i blan kanske man inte bli lila behandlad som som andra barnen både deras biologiska och dom andra fosterbarnen.. tex att den andra får mer uppmärksamhet en den andra så den andra känner sig ut fryst ur familj. och det är nog den värsta tabben en fosterfamilj kan göra enligt mig alla fall då känns det nästa som om dom bara har en för att käna pengar..
men vi har ju våpra bra stunder också det är ju inte så att det bara är så här hela tiden men så är det i alla fall.

några mer frågor så är det bara att fråga på! :)

peace 'n love / maaryjanee

Kommentera

Publiceras ej